Friday, August 27, 2010

PASOLEH UPSI MENYERTAI PERTANDINGAN ROBOT COMBAT DI MMU MELAKA

MELAKA, 15 Ogos 2010 – Walaupun PASOLEH tidak dapat ke peringkat akhir pertandingan Robot Combat 2010, tetapi hasil daripada penat lelah pasukan telah membawa PASOLEH ke peringkat kalah mati. Daripada 4 buah robot yang dipertandingkan, sebuah robot iaitu PASOLEH 3 telah berjaya melayakkan diri ke peringkat kalah mati. Sebagai sebuah pasukan yang baru dan boleh dianggap junior di dalam dunia robotik, ia merupakan satu permulaan yang baik untuk PASOLEH.

Pemenang tempat pertama pada cabaran kali ini ialah X-Combat iaitu robot tajaan sendiri. Manakala tempat kedua ialah MMU diikuti War-Saw (JMTi) ditempat ketiga seterusnya di tempat keempat dimenangi oleh pasukan daripada UPM.

Pertandingan yang dianjurkan oleh Universiti Multimedia (MMU) itu disertai oleh kira-kira 30 pasukan yang mewakili institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan swasta termasuk politeknik. Persiapan telah dilakukan selama sebulan untuk membangunkan robot dan mengkaji cara permainan supaya robot yang dihasilkan bersesuaian dan mengikut kehendak permainan.

Pengendali robot juga dilatih untuk mengendalikan setiap robot yang mempunyai pelbagai fungsi berdasarkan kepada senjata yang terdapat pada robot tersebut. PASOLEH telah diketuai oleh Khairilnizam Bin Khairuddin dan 4 orang pengendali robot iaitu Farhana Ab aziz, Siti Noorliza Binti Gontol, Mohd Tarmizi Abd Halim dan Syafiq Akmal.

PASOLEH dianggotai oleh oleh 45 orang pelajar semester 1 dan 2 program Pendidikan Teknologi Rekabentuk Berkomputer (AT 47) Pendidikan Multimedia (AT46) daripada Fakulti Seni Komputeran Industri Kreatif (FSKIK) menyifatkan kegagalan pasukan ke peringkat akhir sebagai cabaran bagi menyertai beberapa pertandingan lain.

Proses pembangunan robot untuk pertandingan pada kali ini telah dibimbing oleh En. Abd Samad Hanif daripada Program Teknologi Reka Bentuk Berkomputer FSKIK.







No comments:

Post a Comment